LinkExchange

Menu Bar

Button

Ringan

who's.amung.us

Twitter Bird

Thursday 15 December 2011

Ibu bapa dipenjara bunuh anak perempuan


Mahkamah Belgium hari ini menjatuhkan hukuman penjara terhadap empat sekeluarga berketurunan Pakistan kerana didapati bersalah membunuh salah seorang ahli keluarga mereka, menjadikan ia perbicaraan pertama digelar sebagai 'pembunuhan demi maruah' di negara ini
  
Selepas mengumumkan keputusan keluarga tersebut bersalah kerana menembak mati pelajar undang-undang, Sadia Sheikh pada 22 Oktober 2007, juri menjatuhkan hukuman penjara 25 tahun ke atas bapa mangsa, Sheikh Tarik Mahmood, 61, dan penjara 20 tahun terhadap ibu, Zahida Parveen Sariya, 59. Sementara itu, abang Sadia, Mudusar dijatuhkan penjara 15 tahun dan kakaknya, Sariya, 22, penjara lima tahun.


Peguam keluarga tersebut berkata, Mudusar mengaku menarik picu pistol dan melepaskan tiga das tembakan yang membunuh adik perempuannya, dijatuhkan hukuman penjara lebih singkat berbanding ibu bapa mereka yang merancang pembunuhan tersebut.
Sadia, 20, yang enggan berkahwin dengan pilihan keluarganya bertindak membelakangkan keluarga dengan tinggal bersama seorang lelaki Belgium.


Ibu bapa dan adiknya didakwa membantu dan bersekongkol dalam pembunuhan itu, ketika mangsa melawat keluarganya dengan harapan untuk menjernihkan hubungan yang sudah tegang.
Sadia meninggalkan kediaman keluarganya untuk menyambung pelajaran selepas ibu bapa cuba mengatur perkahwinannya dengan sepupunya yang tidak pernah dikenali yang tinggal di Pakistan.
Ibu bapa Sadia juga berhadapan dakwaan merancang perkahwinan. Mereka menafikan terlibat dalam pembunuhan dan berkata, Mudusar membunuh dalam keadaan marah. 


Sumber

No comments:

Post a Comment

Komen lah ye...
Satu pun jadi...hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT@2011-2012 runanivle[dot]blogspot[dot]com